Ai observat vreodată cum te trezești în fața unui raft de supermarket, complet convins că vei cumpăra doar lapte, dar te întorci acasă cu o pungă de chipsuri, un suc natural și o cutie de biscuiți pe care nici măcar nu știai că ți-i dorești? Ei bine, prietene, tocmai ai fost victima „nevinovată” a neuromarketingului.
Ce e neuromarketingul și cu ce se mănâncă?
Neuromarketingul nu e despre vânzători care te hipnotizează să cumperi, ci despre cum brandurile încearcă să înțeleagă creierul tău pentru a te convinge să alegi fix produsul lor. E ca atunci când vezi o reclamă și te simți brusc copleșit de nevoia de a avea acel gadget nou, deși ultimul l-ai folosit doar ca să vezi la ce oră e trenul.
Companiile investesc sume serioase în cercetarea creierului tău (nu, nu te teme, nu te disecă!) pentru a descoperi ce butoane să apese ca să-ți declanșeze emoții și să te facă să te îndrăgostești iremediabil de un brand.
Emoțiile și brandingul – o poveste de dragoste complicată
Să zicem că te uiți la o reclamă lacrimogenă în care o pisică orfană găsește o familie iubitoare. În timp ce-ți ștergi o lacrimă (sau două), ceva magic se întâmplă în creierul tău: începi să asociezi acea pisică (și, implicit, brandul care a pus la cale reclama) cu sentimentul de „acasă” și „căldură”. Nu contează că produsul e o mașină de spălat rufe, tu deja te simți mai bine știind că brandul „țeapăn” are o inimă mare și caldă. Ironic, nu? E ca și cum brandul ți-ar spune: „Nu suntem doar o mașinărie de spălat haine, suntem un cămin pentru hainele tale iubite.”
De ce ne păcălim singuri?
Acum, că tot suntem pe subiect, de ce ne lăsăm atât de ușor „păcăliți”? Simplu: pentru că emoțiile sunt mult mai puternice decât rațiunea. Creierul nostru reptilian, acel prieten loial din vremuri preistorice, ne spune să cumpărăm lucruri pe baza emoțiilor, nu pe baza nevoilor reale. Și pentru că trăim într-o lume în care fiecare brand se întrece să fie „cel mai iubit”, ne trezim deseori luând decizii care, să fim sinceri, n-au niciun sens logic.
Cum reconfigurează toate astea strategiile de branding?
Brandurile au înțeles că dacă vor să ne cucerească, trebuie să vorbească direct cu inimile noastre (sau cu ce parte din creier controlează lacrimile de crocodil). Așa că, în loc să ne bombardeze cu statistici și specificații tehnice, ne spun povești. Povești care ne fac să râdem, să plângem sau să visăm cu ochii deschiși.
Gândește-te la marile branduri de ciocolată. Nu ne spun cât de pur e untul de cacao sau cât de sofisticată e rețeta. Nu, ele ne arată copii fericiți, mame iubitoare și momente de relaxare supremă. Mesajul e clar: nu cumperi doar ciocolată, cumperi o fărâmă de fericire.
Cum să te lași „manipulat” cu stil
Până la urmă, nu e nimic rău în a te lăsa purtat de valul emoțiilor, atâta timp cât îți amintești că fiecare decizie de cumpărare este, la bază, influențată de felul în care un brand îți vorbește. Așa că data viitoare când te simți copleșit de dorința de a cumpăra ceva după ce ai văzut o reclamă mișcătoare, amintește-ți: e doar creierul tău emoțional care te îndeamnă să te răsfeți un pic. Și, uneori, nu e chiar atât de rău să-l asculți.
Dar, te rog, când te trezești acasă cu un frigider plin de lucruri de care n-aveai nevoie, nu spune că nu te-am avertizat!