Marketing online – De când & Până când?
Marketingul online începe să meargă din ce în ce mai mult în direcția relațiilor mai personale și pe nișe perfect direcționate. De asemenea, conexiunile se bazează pe noi tehnologii și pe cât mai multă automatizare. Influence Marketingul este pe val, iar influencerii români nu încetează să ne surprindă cu o mulțime de campanii super creative și dansuri nebunești pe aplicația anului, Tik Tok. Cât despre Fecioara Maria, vă lăsăm pe voi să descoperiți ce legătură este între ea și marketingul online.
Unde și când au apărut influencerii?
Frecvent folosit, dar încă recent pentru a fi preluat de DEX, termenul de „influencer” pare o inovație a paradigmei Social Media în care trăim.
E adevărat că lumea noastră nu a mai cunoscut până acum oameni care să își câștige existența din prezența pe o rețea socială. Totuși, a cunoscut oameni care și-au câștigat existența sau au devenit celebri, spunându-și opiniile și inspirând alți oameni. Chiar dacă au câștigat bani sau nu din asta, cu siguranță au rămas renumiți pentru posteritate.
Cu toții îi știm. Sunt regi, filosofi, celebrități, călugări sau oameni simpli. Cu toți au făcut ceva pentru societatea noastră. Au schimbat sau lansat curente noi de opinie, valori și credințe.
Aici ai un articol smart, care explică influencing-ul din perspectivă istorică, artistică și socială și care merită citit de la cap la coadă:
Marketing online – Influence Marketing
Într-un tweet de anul trecut, papa Francisc spunea despre Fecioara Maria că a fost primul influencer al creștinătății.
Orice domeniu social sau științific am analiza, e ușor observabil că fiecare își are celebritatea sa influentă.
Primul exemplu de influence marketing apare pe la 1760, când un olar pe nume Wedgood face un set de ceai pentru regina Angliei și îl vinde ca pe un brand atestat de Casa Regală. Având în vedere că monarhii erau cei mai puternici și numeroși influenceri din acele vremuri, strategia lui a mers. Brandul este și astăzi cunoscut astfel.
Oricât de scurtă este istoria monarhică a României, și ea înglobează un exemplu de influence marketing. Pe la 1927, în revista americană Woman’s Home Companion, apare un articol despre cum Regina Maria a României folosește cremele franțuzești Ponds. Maniera în care revista citează spusele Reginei despre cum ține crema pe noptieră și se dă cu ea înainte de culcare, este exact strămoșul postărilor influencerilor zilelor noastre.
http://www.tkinter.smig.net/QueenMarie/Ponds/index.htm
Influenceri români – Cum îi clasificăm?
În funcție de numărul de urmăritori, domeniul de activitate sau tipul de content, influencerii sunt de mai multe feluri.
Marketing online – Algebra influencingului
MACRO-INFLUENCERI
Vorbind despre cifre, există macro, micro și nano-influenceri. Macro-influencerii sunt cei care depășesc pragul de 1 milion de urmăritori. În momentul de față, România are un număr foarte mic de macro-influenceri. Majoritatea sunt și celebrități, și influenceri. Comparându-i cu influencerii din afară, aceștia sunt încă în prima fază de macro-influencing, depășind cu puțin pragul de 2 milioane.
- Andra
- Inna
MICRO-INFLUENCERI
Mult mai numeroși în peisajul influencingului românesc, micro-influencerii necesită bugete mult mai mici de publicitate din partea brandurilor. Audiența lor e cuprinsă între 1000 și 100.000 de urmăritori. Intervalul este unul vast, așa că la rândul pot fi ramificați în upper, middle și lower micro-influencers.
- Silver Sonia
- Adina Grapa
NANO-INFLUENCERI
Nano-influencerii sunt cei cu sub 1000 de urmăritori, dar activi și care beneficiază de popularitate crescută în comunitatea lor. Pot fi primari, preoți, artiști mici, profesori etc.
Content: ce, cum, cui?
Fiecare influencer folosește anumite canale prin care se adresează audienței sale, chiar dacă sunt prezenți pe majoritatea rețelelor sociale. Unii au ajuns populari prin conținut scris, alții prin vlogging, iar alții sunt vedete Social Media 100%.
Marketing online – Blogging
Dacă ar fi o ființă, conținutul scris ar fi un bărbat între maturitate și bătrânețe. Popular în vremurile apariției internetului, astăzi scrisul este cu mult surclasat de conținutul video-audio. Cu toate astea, rămâne piesa de puzzle de care Social Media și Internetul încă nu se pot lipsi.
Manafu
Organizator de evenimente, trainer, specialist în Social Media și fost jurnalist de business, Manafu activează pe scena influencingului românesc de peste 15 ani. Tot de atâta timp face și blogging, așa că Manafu a adunat în jurul său o comunitate numeroasă și interesată de munca lui. Articolele sale sunt organizate pe teme variate, de la evenimente, la marketing și Social Media. https://www.manafu.ro/
Bunescu
Deși a început să facă blogging for fun în 2006, Bunescu are astăzi unul dintre cele mai influente bloguri generaliste românești. Corporatist, jurnalist și vlogger, Bunescu scrie articole pe teme variate: de la lifestyle și știri, până la evenimente și campanii. Cochetează și cu un content video-audio, însă bloggingul rămâne de bază. https://www.bunescu.ro/
Marketing Online – Vlogging
Marketingul online cunoaște o dezvoltare incredibilă a contentului de tip video. Accesibil, dinamic, rapid, el se bucură de o popularitate nemaiîntâlnită și de cei mai mulți fani. Instastory-urile, Youtube și TikTok conțin cele mai consumate produse Social Media. Dacă bloggingul tinde să fie general, aducând în discuție mai multe categorii, vloggingul este mult mai specific, rar diversificând conținutul cu subiecte diferite de cel de bază. Vloggurile funcționează ca emisiunile de acum 20 de ani, fiind urmașele acestora.
Coțofan
Sebastian Coțofană este promotorul proiectului Poliția Muzicii și om de radio. El se axează pe nișa industriei muzicale românești și pe educarea publicului său în această direcție. De apreciat la el este felul în care reușește să demonteze stereotipuri muzicale, greșeli de exprimare și concepte cringe, fără a fi formal sau plictisitor. Pe lângă Poliția Muzicii, el mai face interviuri cu vedete și vloguri cu întrebări capcană puse random pe stradă. Cu un umor contagios, Coțofană este un personaj esențial pentru întreaga industrie muzicală românească.
Mariciu
Om de Social Media și publicitate, de câțiva ani încoace, Mariciu se axează pe vlogging. Youtube-ul este canalul unde are cel mai mare impact la public. Mariciu abordează o gamă largă de subiecte, făcând de la vloguri de călătorie, până la vloguri cu viața sa.
Marketing online – Social Media
Atunci când platforma principală pe care se promovează este o rețea de socializare, influencerii comunică audienței lor prin poze și story-uri. La ora actuală, cea mai populară rețea de socializare din România este Instagram. Aici, micro-influencerii români promovează în principiu stiluri de viață: fashion, beauty, design, ceea ce le dă posibilitatea brandurilor să se promoveze rapid și ușor.
Ioana Grama
Așa cum spune și descrierea ei, Ioana Grama impresionează oamenii prin ea însăși și prin stilul ei de viață. Călătoriile, ținutele, ceea ce mănâncă și activitățile ei sunt o sursă de inspirație pentru peste 350.000 de oameni. Profilul ei atrage ca un magnet urmăritori dornici să se inspire de la ea și branduri dornici să se promoveze cu ajutorul ei.
Christina Ich
Una dintre cele mai urmărite influencerițe de pe Instagramul românesc, Chritina Ich este câștigătoare premiului Elle Media Awards pentru Lifestyle de anul acesta. La fel ca Ioana, își inspiră comunitatea de peste 776.000 de urmăritori prin frumusețea, farmecul, ținutele și activitățile ei.