Știai că durează aproximativ 50 de milisecunde (0,05 secunde) ca utilizatorii să își formeze o opinie în legătură cu website-ul tău? În acest timp infim utilizatorul hotărăște dacă va rămâne pe site-ul tău web sau îl va părăsi pentru un competitor.

Dacă site-ul tău de prezentare nu este optimizat pentru experiența utilizatorilor și standardele anului 2019, s-ar putea să pierzi foarte mulți clienți.

Dacă ești interesat să îți îmbunătățești website-ul anul acesta, atunci citește mai jos să știi ce elemente de design, funcționalitate și conținut trebuie să incluzi pe site-ul web pentru a avea cât mai multe conversii.

1. Website design

Design-ul ideal pentru website-uri poate fi definit printr-un singur cuvânt: simplitate! Cu cât mai simplu, cu atât mai sigur. Simplitatea te va ajuta și cu alte caracteristici ale site-ului web, precum lizibilitatea, funcționalitatea și optimizarea pentru motoarele de căutare.

Atât de importantă este simplitatea, încât încă din anul 2018 a început o tendință de a crea site-uri de prezentare cu „flat design”, fiind deja consacrată în anul 2019. Design-ul plat este bazat preponderent pe minimalism, utilizând doar elemente simple, precum ilustrații, culori și tipografie. Acest tip de design are scopul de a renunța la „haos” și complexitate pentru a se axa pe elementele importante ale website-ului.

Coca Cola își promovează campania de Crăciun prin ilustrație, culori simple și text

P.S. Conform Adobe, 39% din persoane vor ieși de pe un website dacă imaginile nu se încarcă sau durează prea mult să se încarce. Din fericire, utilizarea design-ului plat ajută și la încărcarea mai rapidă a site-ului web, datorită lipsei elementelor dinamice.

Chiar dacă elementele dinamice au început să dispară în 2019, fotografiile sunt la fel de esențiale ca și până acum pentru a transmite mesaje utilizatorului, pentru a-l informa pe acesta despre produsele și/sau serviciile companiei, precum și alte domenii de interes precum echipa sau testimoniale.

Fotografie cu Modelul S pe website-ul Tesla

Totuși, chiar și în alegerea fotografiilor există reguli. În primul rând, rezoluția mare a fotografiilor este obligatorie deoarece inspiră profesionalism. În al doilea rând, trebuie stabilit dacă fotografiile utilizate vor fi imagini stoc sau personale. Bineînțeles, atunci când îți arăți produsele nu poți utiliza imagini stoc, însă acestea pot fi utilizate pe pagina de acasă, pe pagina de contact și chiar pe blog.

Imaginile stoc au avantajul rapidității și ușurinței cu care pot fi accesate și inserate în website, însă pot fi lipsite de originalitate, mai ales dacă alt site web cunoscut/din industrie le utilizează. Fotografiile personale garantează originalitatea website-ului, însă adesea acestea consumă timp și resurse, pe care compania ar putea să nu le aibă.

Shutterstock este un website de pe care se pot achiziționa fotografii stoc

Unul dintre cele mai importante efecte pe care un site de prezentare modern le are este contrastul. Acesta ajută să evidențieze informațiile importante cu scopul de a facilita conversiile (achiziții, descărcarea unei resurse, completarea formularului de contact etc).

Însă, pentru a putea folosi contrastul, trebuie inițial să stabilim o ierarhie vizuală a tuturor elementelor care vor apărea pe fiecare pagină a website-ului. Sună mai complicat decât este. Trebuie doar să stabilești care sunt cele mai importante informații de pe website (pentru compania ta) și să găsești o strategie de poziționare pe pagină în așa fel încât să atragă atenția utilizatorului.

Exemple de machete cu ierarhie vizuală

Pentru a păstra simplitatea, dar și contrastul, poți începe prin a alege maxim 3 culori predominante folosite în design: una pentru fundal, una pentru accente și ilustrații și una pentru butoane și atragerea atenției.

Site-ul web Telekom utilizează cu preponderență: magenta, alb și negru

P.S. Este o regulă a web design-ului să nu folosești niciodată negru pur (#000000) deoarece acesta nu există în natură și are tendința de a arăta „nelalocul lui”.

Spațiul negativ este de asemenea extrem de important pentru crearea website-ului. Acesta ajută utilizatorul să se concentreze pe părțile importante ale paginii web, precum conținutul scris, butoanele și ilustrațiile. Spre exemplu, dacă spațiul negativ pe care îl utilizezi are culoarea alb, scrisul în culoarea de accent (negru, albastru, roșu, verde etc) va ieși în evidență și va îndemna utilizatorul să îl citească.

Website-ul Apple utilizează spațiul negativ pentru a pune în evidență produsele sale

2. Funcționalitate

Pe când design-ul are rolul de a atrage utilizatorul, funcționalitatea și conținutul de pe site-ul de prezentare sunt cele care îl rețin mai mult timp pe pagină. Cea dintâi caracteristică se referă la funcționarea corespunzătoare a website-ului.

În primul rând, în anul 2019 nu ar mai trebui să existe site-uri web care nu sunt optimizate pentru dispozitive mobile. Conform Google, peste 51% din utilizatorii de smartphone au descoperit o nouă companie sau produs în timp ce efectuau o căutare. Așadar, optimizarea site-ului ar trebui să fie în topul listei tale de sarcini.

Pagina de acasă a Lidl văzută pe mobil

În al doilea rând, verifică rapiditatea cu care se deschide website-ul. Cu cât mai rapid, cu atât mai bine! În 2018, Google a realizat un studiu asupra timpului de încărcare al paginilor web și a observat că dacă durează între 1 și 5 secunde, probabilitatea ca utilizatorul să părăsească site-ul web crește cu 90%.

În al treilea rând, identitatea mărcii tale trebuie să fie evidentă pe site-ul de prezentare. O practică populară este de a adăuga logo-ul în colțul din stânga sus a paginii, precum și introducerea link-ului pentru pagina de acasă pe el. Astfel, indiferent unde s-ar afla pe website, utilizatorii știu că dacă apasă pe logo-ul tău, vor ajunge pe pagina de acasă. Nu uita să introduci și alte elemente de identitate, precum culori, fonturi, ilustrații și conținut.

Carapacea își arată elementele de identitate: logo, font, culori

Nu uita să verifici funcționalitatea fiecărui buton, link și elemente de design care trebuie să „răspundă” atunci când utilizatorul dă click sau „planează” cu mouse-ul deasupra elementului.

3. Conținut

Conținutul trebuie să fie în primul rând lizibil și plăcut vizual, înainte de a fi citit. De aceea, asigură-te că textul este ușor de citit incluzând: font simplu, texte scurte și de impact, formatare pe titluri, subtitluri și paragrafe, enumerații și liste și instigatoare la acțiune (call to action) clare.

Starbucks folosește texte scurte scrise cu font mare și ușor de citit

În al doilea rând, trebuie să incluzi toate informațiile de care utilizatorii ar putea avea nevoie pentru a se hotărî să apeleze la produsele sau serviciile tale. Câteva exemple ar fi: povestea companiei, produsele/serviciile și avantajele lor, informații despre livrare și retur (dacă este cazul), recomandări de la alți clienți și informații de contact.

Informațiile de contact au chiar mai multă importanță decât te-ai aștepta. Conform KoMarketing, 44% din vizitatori vor părăsi un website dacă nu găsesc informații de contact sau un număr de telefon. De aceea, este esențial să introduci informații de contact – nu numai pentru că te ajută să îți vinzi produsele/serviciile, dar și pentru că întărește încrederea utilizatorilor în marcă.

Informațiile de contact de pe website-ul 360advertising

4. Activități extra

Câteva elemente suplimentare pe care recomandăm să le introduci în site-ul web sunt:

  • Butoane pentru rețele de socializare cu hyperlink către conturile tale (Facebook, Instagram, Linkedin, Pinterest etc)
  • Pagină cu informațiile necesare pentru GDPR (politică de cookies și politică de confidențialitate)
  • Elemente de optimizare SEO (pentru motoarele de căutare)

Bineînțeles, există bune practici în crearea unui website pe care toată lumea ar trebui să le implementeze, dar nici nu vrem să vedem site-uri de prezentare identice oriunde am merge. De aceea, am mai adăugat câteva acțiuni pe care ai putea să le implementezi pe website-ul tău pentru a-l îmbunătăți.

Spre exemplu, unele site-uri web au pagini de eroare 404 („pagina nu a fost găsită”) amuzante, pentru a ameliora supărarea utilizatorului că nu a găsit ce își dorește, și poate chiar de a-l distra. Aceste pagini pot ajuta la creșterea încrederii în marcă.

Pagina de eroare 404 de la Pixar se bazează pe filmul popular Inside Out

Dacă iubești arta, cu siguranță ai auzit de regula treimilor. Pentru cei care nu sunt familiarizați cu această regulă, conform Wikipedia:

Regula treimilor este o regulă de bază a compoziției aplicată în fotografie sau în alte arte vizuale precum pictura sau desenul. Această regulă susține că o imagine poate fi împărțită în nouă părți egale, prin două linii imaginare orizontale echidistante și două linii imaginare verticale echidistante.

Regula treimilor utilizată pentru încadrarea copacului

Regula treimilor este foarte importantă și în web design, nu doar fotografie sau desen, deoarece cele patru puncte formate la intersecțiile acestor linii imaginare sunt punctele unde ochii noștri gravitează natural. Așadar, aceste puncte pot fi folosite pe o pagină web pentru a poziționa elemente importante pentru companie.

Pagina de acasă de la Canon respectă regula treimilor

Așadar, câte elemente dintre acestea le ai pe website-ul tău? Dacă le ai pe toate, felicitări! Dacă nu, nu îți face griji! Începutul anului ne motivează pe toți să ne îmbunătățim, deci de ce să nu îți îmbunătățești și website-ul? Iar dacă ai nevoie de ajutor, ne poți contacta și noi îți vom implementa aceste elemente pe website. Website-ul este ca o carte de vizită a afacerii tale, deci… de ce să nu investești în el?