Magazinul online (sau magazinul virtual) poate să fie definit ca un spațiu virtual (website), creat pentru comercializarea de produse prin intermediul internetului, folosind un coș de cumpărături virtual. Acest concept a reușit să atragă din ce în ce mai mulți utilizatori și în România, devenind segmentul online cu o creștere uriașă din ultimii ani.
Acest tip de magazin oferă avantaje pentru cei ce îl vizitează în mediul virtual, ceea ce îl face mult mai accesibil și mai utilizat în comparație cu unul clasic.
În primul rând, reprezintă cea mai comodă metodă de a achiziționa produsele dorite, evitând astfel ședințele lungi de shopping și aglomerația, clienții pot face cumparături la orice oră, iar aria de acoperire este mare, atât la nivel național cât și internațional.
În al doilea rând, un magazin online scade substanțial costurile de întreținere (chirie, personal, utilități), facilitează analiza produselor cele mai cautate pentru a alcătui o gamă eficientă de articole și poate fi gestionat mult mai ușor decât în cazul unuia offline/clasic, mai ales că acum există diverse instrumente în mediul online pentru asta.

Atunci când vrei să deschizi un magazin online, trebuie să ții cont de câțiva pași esențiali:

  1. Un plan bine pus la punct – ideea magazinului și publicul țintă

Ca la începutul oricărei afaceri, trebuie să îți stabilești un public țintă și un domeniu în care să activezi. Trebuie să studiezi foarte bine nișa in care vrei să te lansezi cu afacerea ta și să cercetezi atent dacă există cumva studii de piață referitoare la segmentul pe care l-ai ales. Având în vedere că vrei să deschizi un magazin online, în funcție de publicul căruia alegi să te adresezi, trebuie să selectezi cu atenție produsele pe care urmează să le comercializezi. Asta înseamnă să faci un research de piață, să-ți cunoști bine clienții și să poți satisface nevoile acestora. Magazinul tău, trebuie să răspundă întocmai cerințelor pe care le-ar putea avea clienții interesați de domeniul în care activezi.

2. Platforma pe care magazinul tău va fi construit, rezervarea domeniului

Pentru a începe o afacere în e-commerce trebuie să alegi o platformă care să te ajute să o administrezi, dar și un nume potrivit pentru noul tau business. Specialiștii consideră că domeniul ar avea două tipologii. Astfel poți alege numele de domeniu format din cuvinte uzuale (ex. aranjamenteflorale, instrumentedegradinarit), având avantajul că nu vor exista probleme cu cei ce își înregistrează marca, dar nu te vei diferenția prea mult față de ceilalți. Dacă scopul tău este să ieși în evidență, atunci vei putea alege un nume de domeniu abstract, care sa nu aibă neapărat o semnificație exactă, dar va fi mult mai mult timp reținut de clienți.
De asemenea este recomandat să îți înregistrezi marca, dar înainte de asta trebuie verificată posibilitatea existenței unui al domeniu cu un nume identic sau similar, ceea ce înseamnă că va trebui să îți schimbi numele pentru a nu apărea probleme legale ulterioare.
În acest caz, dacă ești la început de drum, va fi greu să o iei singur de la zero, de aceea recomandarea este să apelezi la specialiștii în domeniu pentru a avea rezultate bune într-un timp mai scurt.

3. Imaginea magazinul tău – design, imagini și descrieri ale produselor

Aspectul contează chiar dacă este vorba de un magazin online sau unul de la colț de stradă. Este important ca atunci când clientul caută un anume produs, să îl găsească rapid.
Conținutul site-ului trebuie să fie original, nu alegeți să copiați descrierea produselor. Pentru motoarele de căutare acest conținut are un rol important, astfel dacă îți doresti un conținut atractiv vei avea grijă să fie original, să răspundă la potențialele întrebări ale vizitatorilor, în felul acesta site-ul tau va fi găsit mai ușor. De asemenea, un alt aspect ce trebuie tratat cu atenție și realizat cât mai bine, îl reprezintă imaginile pe care le vei publica pe site-ul tău, acestea trebuie să aiba calitate bună și să ofere suficiente informații despre produs. Nu uita că ai un magazin online, ceea ce înseamnă că cei ce își doresc un produs nu îl pot încerca/proba, iar singurele informații pe care ei le primesc provin din conținut și din imaginile pe care le pui tu la dispoziție.
Calitatea serviciilor contează, dar este importantă și prima impresie a utilizatorului atunci când “pășește” în spațiul tau comercial, mai ales când ne raportăm la mediul virtual.

4. Metoda de plată, transportul și livrarea produselor

Acesta este unul din pașii ce nu trebuie tratați superficial, trebuie să faci un studiu referitor la piața pe care activezi și să alegeți opțiunile care se încadrează mai bine din acest punct de vedere. Sunt utilizatori ce vor prefera plata la livrare (ramburs), dar și utilizatori ce vor avea încrederea să plătească prin intermediul cardului. Trebuie să te gandești care ar putea fi alegerile făcute de clienți atunci când vor comanda produsele din magazinul tău și să le pui la dispoziție aceste alternative, alegerea fiind a lor.
 Livrarea produselor este de asemenea esențială și va cere un studiu amănunțit. Trebuie să faci contract cu o firmă de curierat, să știi exact taxele pe care aceștia le cer în funcție de diverse zone de livrare, astfel încât clientul să fie informat corect din punct de vedere al sumei pe care o va achita atunci când se hotărăște să comande. Poți oferi transport gratuit pentru comenzi în valoare de o sumă anume, pe care tu o vei selecta, ceea ce te va ajuta să atragi și să fidelizezi clienții.
Analizează cât mai atent variantele pe care le ai și ia decizia care consideri că este potrivită pentru afacerea ta.

5. Promovarea prin Social Media

Odată ce magazinul tău a fost lansat în online, trebuie să îl faci cunoscut, deci trebuie promovat pe rețelele de socializare. Pentru acest pas ai nevoie de un buget de promovare stabilit în planul de la începutul proiectului. Nu poți promova un magazin virtual cu un buget mic, va trebui să iei in calcul o investiție inițială care să îți permită procesul de promovare în online până când vei începe să ai profit. Acesta este unul dintre cei mai importanți pași pe care nu il poți omite dacă vrei să ai un început bun. Sunt diverse platforme și metode de promovare în online, alege-le pe cele mai potrivite pentru tipul afacerii tale, raportându-te și la publicul țintă și nu te da înapoi de la o promovare serioasă. Cu cât site-ul tău va deveni mai cunoscut și va fi accesat, îți mărești șansele să ai succes și un profit rapid.

Sunt multe aspecte ce trebuie luate în calcul atunci când vrei să pornești pe acest drum. Sunt tot mai multi antreprenori care își doresc să facă profit prin intermediul online-ului, dar înainte de a te apuca de treabă, ia în calcul pașii de mai sus, fa-ti un buget realist pe care ești dispus să îl investești de la începutul viitoarei tale afaceri și ia decizia daca este ceea ce îți dorești sau nu.
Dacă nu îți este foarte clar tot ce ar trebui să faci în legătură cu ideea ta de afacere, dar totuși vrei neapărat să o pui în practică, cel mai recomandat este să apelezi la specialiști care se ocupă de asta. Aceștia sunt la curent cu tot ceea ce ai tu nevoie, research, stabilirea bugetului, imaginea magazinului tău în mediul online și te pot ajuta să îți începi afacerea ca un profesionist, te vor ajuta să ajungi cunoscut, vor putea face campanii eficiente de promovare pe Social Media, pe scurt vor reuși să îți aducă succesul pe care ți-l dorești.