Etape cheie pentru afacerea ta

Orice organizație trebuie să colecteze și să analizeze în permanență informații legate de obiectivele, strategiile, punctele forte/slabe ale concurenței, precum și cum se pregătesc aceștia pentru atacuri și ce reacții au. În general, firmele preferă să-și canalizeze forțele asupra concurenților slabi, deoarece sunt mai ușor de combătut (resurse și eforturi reduse), dar beneficiile obținute sunt, de asemenea, reduse.

Atunci când începem să elaborăm planul unui proiect, acțiune care să se finalizeze cu implementarea lui, este nevoie să urmărim anumiți pași. Printre acești pași, trebuie să ținem cont de analiză și strategie, procese cu mare impact asupra următoarelor etape care trebuie desfășurate. Aceste două procese intră în planul de marketing al organizației tale. Acesta se referă la acțiunile concrete pe care le întreprinde organizația ta pentru a fi în acord cu cerințele pieței. De asemenea, cuprinde și valorile și normele organizației, fiind un ansamblu de strategii și tactici, programe și viziuni realizate pe o perioadă de timp cu scopul evoluției organizației.

Procesul de marketing pe care îl întreprinzi trebuie să cuprindă patru etape : analiza situației, strategia de marketing, programul de marketing și implementarea strategiei de marketing.

Analiza este procesul prin care afli informații legate de consumatori, de concurență, precum și cunoașterea propriilor scopuri și puncte tari, respectiv puncte slabe. În această privință, este recomandat să realizezi o analiză SWOT – aceasta se referă la Strenghts (puncte tari), Weaknesses (puncte slabe), Opportunities (oportunități), Threats (amenințări). Se poate face analiza privind potențialii clienți prin segmentarea pieței cu ajutorul criteriilor socio-demografice: vârstă, sex, stare civilă, ocupație, în funcție de stilul de viață etc. Analiza atitudinilor consumatorilor existenți  față de promoții, față de procesul de achiziție, intenția de a recumpăra este foarte importantă pentru afacerea ta. Alt tip de analiză pe care trebuie să o realizezi este analiza pieței. Aceasta cuprinde: capacitatea pieței, creșterea ei, tendințele pieței în ceea ce privește produsele, prețurile, promovarea sau distribuirea. Tot aici, intră și segmentele de consumatori despre care am vorbit și nevoile acestora, precum și comportamentul lor de cumpărare. Analiza concurenței implică „cei mai amenințători” concurenți, obiectivele și strategiile lor de preț, reputația, calitatea produselor și serviciilor oferite de ei, poziționarea și capacitatea de producție.

Strategia se referă la găsirea scopurilor și la formularea clară a obiectivelor organizației. Acestea trebuie să fie stabilite pe un anumit termen (de preferat pe termen lung) și să cuprindă și resursele necesare pentru a fi atinse. În ceea ce privește formularea strategiei de marketing, trebuie să te gândești, în primul rând, la obiective, la tactici care să o pună în aplicare și chiar la strategii alternative. În final, va trebui să faci o estimare a rezultatelor.

Ne-am hotărât să îți prezentăm și două exemple de strategii : strategia de preț și cea privind promovarea. Înainte de a începe să formulezi strategiile, este bine să răspunzi la câteva întrebări, cum ar fi în cazul strategiei pentru promovare : Care sunt obiectivele în ceea ce privește promovarea produselor/serviciilor ? Ce mesaj vrei să transmiți ? Prin ce canale ? Cum vrei să fii perceput de către clienți ? etc. Acestea te vor ajuta să definești mult mai bine acțiunile pe care le ai în vedere. Așadar, strategia de promovare se referă la modul în care îți vei promova produsul/serviciile, scopul principal fiind atragerea de noi clienți. Este o etapă foarte importantă, deoarece informează clienții despre produsele/serviciile pe care le oferi, de beneficiile acestora. Dacă nu pui în aplicare o strategie de promovare, atunci degeaba ai cel mai bun produs de pe piață. Strategia privind prețul face parte din strategia de poziționare a produselor/serviciilor tale pe piață și, de aceea, este foarte important să iei în considerare mulți factori. Printre aceștia, se numără : costurile de producție, acțiunile concurenței, precum și rigorile pieței. Analizând strategia de preț a concurenței, vei ști ce strategie să abordezi tu pentru a atrage atât clienții existenți, cât și clienții potențiali.

Realizarea analizei și adoptarea unei strategii reprezintă procese importante, chiar decisive, dar nu trebuie să uiți că nu sunt suficiente pentru a atinge succesul, deoarece trebuie să ții cont și de aplicarea lor, nu numai de elaborare. Un ansamblu complex de acțiuni, de tactici specifice care să se concretizeze în rezultatele scontate.