Brandingul – idei, opinii, povești

Tu cine esti?

Te întrebi adesea ce este un brand și ce presupune procesul de branding? Nu înțelegi care e diferența dintre marcă și brand? Te-ai gândit cum au ajuns anumite branduri cunoscute în întreaga lume? Îți vom spune noi în cadrul acestui articol. Pentru început, vom insista asupra faptului că un brand nu înseamnă un simplu logo, ci trece prin multe etape și necesită multe eforturi pentru a-l „clădi”.

Termenul „brand” este adeseori înlocuit cu termenul „marcă”, cei doi termeni fiind folosiți alternativ. Marca este un nume sau un semn grafic, având rolul de individualizare a unui produs/organizație. O marcă poate fi reprezentată de sloganul, logo-ul sau denumirea unui produs/companii. Brandul  provine de a termenul „brandr” (termen norvegian) care înseamnă „a arde”. Povestea lui începe de pe vremea când vitele erau marcate cu fierul încins de către oameni, ca să se știe cui aparțin (deci purtau însemnul proprietarului). Noi am adunat mai multe definiții ale termenului așa cum este el utilizat în prezent și le-am cuprins în următoarea idee: brandul este un set de elemente (nume, design, simbol etc.) ale unui produs sau organizații, set de asocieri prin care se stabilesc legături între acestea și publicurile lor.

Brandul trebuie să ocupe o poziție importantă în mintea consumatorului, poziție determinată de construcţia și evoluția unei mărci. Notorietatea acestuia este dată de capacitatea ta, în calitate de consumator, să îți reamintești sau să recunoști produsul respectiv, pe care l-ai inclus în comportamentul tău de cumpărare și, bineînțeles, de utilizare. Acest proces se numește notorietate sau, termenul echivalent din limba engleză, brand awareness. De exemplu atunci când te întreabă cineva „ce cafea îți place cel mai mult?”, iar în minte îți apare produsul X, înseamnă că îl conștientizezi, prin urmare ocupă o poziție importantă în mintea ta. De asemenea, părerea ta în legătură cu acel produs (știi că este de bună, mediocră sau de slabă calitate sau ai anumite așteptări atunci când auzi de brandul respectiv) se numește  brand recognition.

Un proces de branding necesită toată atenția și înseamnă multă muncă, dar pentru crearea unui brand realmente de succes, noi credem că merită. Brandingul presupune procesul prin care este construit un brand, rolul său fiind de a-i spori valoarea. Pașii pe care ar trebui să îi urmezi în crearea unui brand ar fi: formularea unei strategii (ce vrei să însemne, ce vrei să transmită brandul tău, ce promisiuni faci, acestea fiind asociate cu el), identificarea elementelor vizuale și verbale (aceste elemente presupun numele, logo-ul, sloganul). După ce ai pus la punct aceste două etape și știi cum se va numi brandul, ce presupune el și cum va arăta, treci la pasul 3 care se referă la planificare. Această etapă înseamnă „ce trebuie să faci în perioada următoare ca sa ajungă în atenția publicului țintă stabilit?”

În această ultimă parte a articolului, vom vorbi despre brandul care s-a aflat în vârful clasamentului în România, în anul 2016. Nu știm dacă este surprinzător sau nu, având în vedere că acest brand se afla de ani buni în topul clasamentului, dar campionul anului 2016 este Gerovital, deținut de producătorul clujean de cosmetice Farmec. Acesta se află pe primul loc, potrivit revistabiz.ro, devansând Borsec care s-a menținut pe poziții timp de 5 ediții. Istoria Gerovital debutează în anul 1946, la Clinica Medicală din Timișoara, când profesorul doctor Ana Aslan începuse să studieze efectul de întinerire al procainei, ulterior preparând vitamina H3-Gerovital, produs farmaceutic cu proprietăți generatoare. Brandul a fost preluat de Farmec în anul 2008. Gerovital se remarcă prin interacțiunea pe care a stabilit-o cu clienții, mai ales cu clientele sale datorită campaniei din 2016 – Desco­peră secretul frumuseții româncelor!”. Marca se bucură de o impresionantă vizibilitate datorită calităților sale de a menține pasul cu tendințele și de a inova permanent.

Brandul trebuie să fie construit foarte bine, în așa fel încât să atragă atenția și să rămână în mintea consumatorului. Îl poți asocia cu un tricou a cărui culoare îți place foarte mult. Odată cu trecerea timpului, din cauza purtărilor și a spălărilor, acesta se decolorează, își pierde strălucirea. Pentru ca brandul tău să nu ajungă precum tricoul din exemplul de mai sus, trebuie să fii mereu în acord cu tendințele, să fii inovativ. Și să nu uităm de competitori! Va trebui să te concentrezi și pe competiție, să fii mereu în alertă!

Dacă vrei să îți construiești un brand, întregul proces va merita timpul și energia ta, iar dacă ai nevoie de sfatul unui specialist, nu uita să îl ceri!

Sursă Foto 1: http://different.com.mk/

Sursă Foto 2: http://www.theodysseyonline.com